Emoties en scheiding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De een is verdrietig  de ander is boos  en weer een ander voelt opluchting. En soms – en dat maakt het echt niet makkelijker – ervaar je allerlei emoties tegelijkertijd. Tegenstrijdige zelfs.

De emotionele achtbaan

Veel, sterke en tegenstrijdige emoties. Hoe kan dat? Waarom ‘schreeuwen’ ze zo hard?Verschillende emoties horen bij verschillende rollen. De emoties die je als vader of moeder ervaart, zijn andere emoties dan degene die je als (ex-)partner ervaart.

Als ‘de ex van’ kun je opluchting voelen, omdat er – na een lange periode van onduidelijkheid – meer duidelijkheid is. Maar als vader/ moeder voel je je misschien wel radeloos en schuldig. Sommige emoties lijken behulpzamer te zijn dan anderen. En je omgeving beïnvloedt je ook: Je moet sterk zijn, niet over je heen laten lopen, nu voor jezelf kiezen, niet te snel JA zeggen, of NEE.

Je Emoties de Baas

Stap nu uit de emotionele achtbaan en ervaar meer rust 🙏 met deze superoefening. Je krijgt inzicht, voelt je steviger, bespaart energie en kunt makkelijker weer vooruit.

Ja, ik wil direct aan de slag met dit model

 

Inzicht – Rust – Ruimte

We gaan die rollen en emoties in kaart brengen. Zodat het duidelijk wordt welke emoties bij welke rollen horen. Zodat je niet met je emotie als ex-partner in gesprek gaat over je kind(eren). Zoals: Ik ben boos omdat jij mij “*%^&@” hebt geflikt, dus jij mag de kinderen vandaag niet een uurtje eerder ophalen. Want wie is daar nou bij gebaat?

Door regelmatig stil te staan bij hoe het met je gaat, ontdek je hoe je (nog) beter voor jezelf kunt zorgen, om emotioneel sterker te worden. Voor de één is dat rustig kunnen blijven en voor de ander is het leren om zich uit te spreken. Zonder primair te reageren op de soms heftige emoties die je voelt. En echt, oefening baart kunst! Dus:  Aan de slag!

  • 6
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *